Sopivin ryhmä voimistelijalle?
Valmentajat arvioivat seuraavia asioita muodostaessaan ryhmiä:
Taitokriteerit:
- Motoriset perustaidot
- Koordinatiiviset valmiudet
- Perusvoimistelun laadukkuus (mm. jalkatekniikka, ryhti, lantionhallinta)
- Lajitaitoja ikätason mukaan (mm. tasapainotekniikka, hyppytekniikka, vartalotekniikka, akrobatia)
Ominaisuuskriteerit:
- Liikkuvuus
Liikkuvuus voi valmentajan arvion lisäksi olla testattu kenttätesteillä ja LTP-kartoituksen yhteydessä. Harjoituksissa näytetyt ominaisuudet ja testiliikkeet vaikuttavat kuitenkin mahdollisia testituloksia enemmän. Näytettyjä ominaisuuksia ovat esimerkiksi sivuspagaatin ja etuspagaatin näyttäminen pohjaan lattialla/ykköspuolalla, selän tasainen venyminen, nilkkojen kaunis ojennus ja hartiaseudun liikkuvuus sillassa. Ominaisuuksien osalta tarkkaillaan myös, että häiritseekö liikkuvuuden puute tai nivelten yliliikkuvuus voimistelemista merkittävästi. - Voima
Voimaa tarkastellaan ikätason lihaskunto- ja akrobatialiikkeissä sekä hypyissä. Hypyissä kriteereinä pidetään turvallista suorittamista eli keskivartalon hallintaa ilmalennon ja alastulon aikana. - Nopeus
Nopeudesta liikkumisnopeus (sekä mahdollisesti nopeustaitavuus) ovat tarkkailtavia asioita. - Kestävyys
Kestävyys tulee ilmi harjoitustilanteissa: miten voimistelija jaksaa treenin alusta loppuun. Hyvän ryhdin ja vaivattoman liikkumisen säilyttäminen läpi harjoituksen kertoo hyvästä peruskestävyydestä. - Lihastasapaino
Lihastasapaino näkyy erityisesti ryhdissä, lantion asennossa ja sen kannatuksessa sekä jalkojen linjauksissa.
Motivaatio ja harjoitteluinnokkuus:
- Oman valmentajan ja muiden saman ikäluokan valmentajien näkemys siitä, kuinka innokkaasti, motivoituneesti ja sitoutuneesti voimistelija harjoittelee treenisalilla (mm. treeniasenne ja -käyttäytyminen, tuleeko voimistelija harjoituksiin mielellään, nauttiiko hän harjoittelusta ja sen mukanaan tuomista haasteista, saako hän iloa treenaamisesta, onko hän aidosti kiinnostunut lajista ja sen harjoittelusta vai käykö harjoituksissa muista syistä). Innokkuuden lisäksi motivaatioon vaikuttavat myös muut psyykkiset ominaisuudet (kuten sinnikkys ja pitkäjänteisyys) ja valmiudet kehittyä niissä.
- Valmentajien näkökulman lisäksi huomioidaan sekä voimistelijan että perheen sitoutuminen harrastukseen ja joukkueen aikatauluihin. Motivaatiota, harjoitteluintoa ja sitoutumista kartoittavia kysymyksiä esitetään (kouluikäiselle) voimistelijalle itselleen (esim. joukkuekyselyt, kehityskeskustelut, itsearviointilomakkeet, keskustelut harjoituksissa, harjoitusmäärätoiveet). Lisäksi osittain samoja kysymyksiä esitetään voimistelijan vanhemmille (kuljetukset, kustannukset, sitoutuminen).